Upphandling – Projektledning
För de tillfällen där man som företag står inför situationer där man vill ha kontroll och inte är beredd att helt lämna över ansvaret till den som levererar lösningen, så har vi lång erfarenhet av de olika upphandlingar som inte är en del av den dagliga verksamheten. Vi stöttar i hela processen – från upphandling till projektledning och praktiskt projektarbete – oavsett du är anställd som ansvarig för ett specifikt projekt och vill vässa processen, eller ni som företagsledning önskar stöd och riktning för att komma vidare.
Vad kan vi erbjuda?
Upphandling av system och tjänster
Vi arbetar med modeller som bygger på mycket av best practice för upphandling av i första hand tjänster och system.
Med utgångspunkt i en övergripande prioriterad kravställning så följer stegen:
De typer av systemupphandlingar som för oss är vanligast förekommande:
De tre huvudfaserna i en strukturerad upphandling.
Tredjepartslogistik
Vår bakgrund kring tredjepartslogistik finns på båda sidor av på bordet men är nu endast som stöd för upphandling.
Uppdrag sker likt modellen för ”Upphandling av system och tjänster” med fokus på parameter för kvalitet och kostnader. Med basen i analys på prioritering av väsentliga behov av ytor, plock- och packtjänster, lokalisering samt distributionsmöjligheter så genomförs en snabb genomlysning av möjliga kandidater för longlist.
Exempel på kostnadssammanställning för 3PL case.
Projektledning
Vi har lång erfarenhet av projektledning på köparen/användarens sida. Bland projekten finns byte/implementering/uppgradering av affärssystem (ERP) för medelstora företag med många användare och verksamheter, e-handelsplattformar och lansering av både e-handel för B2B och B2C.
Vi har bland annat varit projektledare i nedanstående olika systemleveranser
Exempel på övergripande projektplan (Excel) för e-handelsprojekt. Projektsystem som används anpassas utifrån projektets förutsättningar. Exempel på system som använts i senare projekt är Asana, MS Project Manager, Toggl Plan.
Praktiskt projektarbete
I varje mer eller mindre komplext systemprojekt så finns väsentliga uppgifter som är utanför själv systemleveransen och därmed köparens ansvar att utföra med egna resurser. Vi har en omfattande erfarenhet av dessa olika moment och har t ex bidragit med projektresurser i team om 1–5 medarbetare för:
EPIX Solutions bidrar med projektresurser för framgångsrika projekt.